Gitlab - Hallitse omia Git repoja

6.11.2012 KLO 09:01
~1 min lukuaika

Gitlab oli myös yksi must have softia omalle palvelimelleni. Sen kanssa tuli säädettyä jo perjantaina, mutta eilen vasta sain laitettua sen siihen kuntoon että lisäilin omia projekteja sinne. Itsellähän oli myös Githubiin privaattirepoja, mutta tämä hoitaa asian ilmaiseksi ja mikä parasta tätäkin kehitetään aktiivisesti.

Ainut huono puoli tässä on oikeastaan se, että tämä on rakennettu Ruby on Railsin päälle ja itselläni ei ole tuosta kielestä mitään kokemusta. Luotetaan siis siihen, että se toimii ilman minun säätämistäkin! Sen jälkeen kun Gitlabin oli saanut asennettua on sen käyttö ollut suhteellisen simppeliä ja helppoa, ongelmia ei ole sinällään ollut.

Asennusohjeita en ala tähän laittamaan sillä Gitlabilla on pätevät ohjeet asentamiseen. Suosittelen muuten tekemään asennuksen ohjeiden mukaan, älä siis käytä valmista skriptiä mikä on saatavilla. Saat näin itse paremman kuvan siitä mitä tapahtuu missäkin vaiheessa.

Onhan tämä systeemi hieman ”hardcore” viritys yhdelle hengelle, mutta minulla on mahdollisuus luoda käyttäjätilejä jos haluan alkaa kehittämään jonkun kanssa jotain tai haluan näyttää jollekkin jonkun projektin koodia.

Suosittelen kokeilemaan tätä softaa ja ottamaan tämän käyttöön mikäli pidät tästä. Jos haluat omalla koneella asennella tämän niin virtuaalikone on hyvä väline testaukseen. Asentelet virtuaalikoneelle Ubuntun ja siihen asennat Gitlabin.

Kuvien lähde: Gitlab

Myös nämä saattaisi kiinnostaa

Palvelimen vaihto ja miten tämä nyt toimii

keskiviikkona 22.6.2016 klo 15:10
Olen viime aikoina puuhastellut Laravelin parissa ja tuli törmättyä Laravel Forgeen. Eilen tuli tehtyä tili Forgeen ja siitä se säätö lähti.

Oman palvelimen tilan seuranta

keskiviikkona 29.10.2014 klo 13:33
Oman palvelimen tilan seuranta auttaa sinua saamaan selville milloin palvelin on ollut saavuttamattomissa ja saat siitä vielä halutessasi ilmoituksen.

Asennetaan palvelimelle "perusohjelmat"

torstaina 1.11.2012 klo 19:16
”Perusohjelmilla” tarkoitan tässä tapauksessa ohjelmia, joita tarvitsen saadakseni webbipuolen toimimaan. Sekä samalla asennellaan phpMyAdmin sekä Webmin ja muuta mukavaa. Kaikki komennot toimivat Ubuntussa ja pitäisi toimia muissakin koneissa missä on APT käytössä. Tämän on tarkoitus olla muistilista itselle ja muille, jotka tarvitsee tämänkaltaisia komentoja.

Mihin käyttöön kotipalvelimeni tulee?

keskiviikkona 31.10.2012 klo 21:38
Koska en ole vieläkään saanut muisteja palvelimeen niin päätän kirjoittaa hieman suunnitelmistani tuon palvelimen suhteen. Varmuuskopiointi tulee olemaan yksi iso osa tuon palvelimen toiminnasta. Tarkoituksena olisi hankkia siihen jossain välissä toinenkin kiintolevy varmentamaan tietoa, jotta saisin varmuuskopiot kahdelle erilliselle kiintolevyllä. Tämä taas pitää huolen siitä, että data on turvassa vaikka laiterikko tulisi vastaan. En tosin… Jatka lukemista Mihin käyttöön kotipalvelimeni tulee?

Keskustelu

Tämä artikkeli on tuotu vanhasta blogista ja niiden artikkelien kommentointi on uudistettu. Vanhaan artikkeliin voi kommentoida vain blogin kautta, kun taas uudemmissa näytetään myös Mastodonin kautta tulleet kommentit.

Kommentoi

Voit kommentoida artikkelia alla olevan lomakkeen avulla. Roskapostin välttämiseksi kysymme sähköpostin, mutta emme julkaise sitä. Tekstikenttä ottaa vastaan vain tekstiä ja kaikki muu siivotaan pois.

Mastodon
Pixelfed
GitHub
RSS
3
1
5
3
2